Korán értünk ki a reptérre, bőven volt időnk
felkészülni. A felszállás előtt ittam egy kávét, gondolatban pedig próbáltam
felkészíteni magam a nagy útra. Két óra múlva már a Brüsszeli reptéren találtuk
magunkat. Innen a forgatókönyv a következő volt:
kiszállás, mosdó, végre reggeli, rohanás majdnem lekésve a csatlakozást, a
légiutas kísérő erélyesen fel is rótta ezt nekünk. Az American Airlines gépe felülmúlta a várakozásainkat. Megkönnyebbültem.
Sokkal nagyobb gép, és kényelmesebb. A felszállást meg se éreztük. Párnát,
takarót, fülhallgatót és finom ebédet kaptunk, hiszen 8 órás út várt ránk. A második átszállás Newarkban volt. Az
amerikaiak ellenőrizték az útleveleinket és az ESTA - beutazási engedélyeinket. Ujjlenyomatot vettek, retinát szkenneltek, átvilágítottak,
áttapogattak. A felszállás előtt egy kérdezz-felelek kontroll, majd feladtuk a
csomagjainkat. Újra becsekkoltunk, mivel újabb nyolc óra repülés várt ránk. Egy
ilyen hosszas repülés után az embernek a fogalmai teljesen megváltoznak a távolságról
és időről. A türelmünk fogytán volt, és úgy éreztük, hogy még egy nyolc órás
repülőútba biztosan „belehalunk”. De az idő csak eltelt valahogy, és éjfélkor
csodás látvány tárult a szemünk elé, mikor a gép ablakából megpillantottuk az
esti sötétségben kivilágított Limát, mely kárpótolt mindenért.
Izgatottan, felélénkülve
szálltunk le a gépről, naivan azt gondolva, hogy innen fogunk egy taxit, és már
robogunk is szállodánkhoz. Egy forró zuhany és ágy hiányzott már nagyon.
Fárasztó volt az összesen 18 óra repülés, a ki-, és be csekkolás. Ráadásul az
időeltolódás is bezavart. Ehhez képest kilométeres sor, háromórás várakozás a
limai reptéren, belépés előtt újabb ujjlenyomatvétel, retinaszkennelés,
csomagfelvétel, pénzváltás. Már épp elhagytuk volna a repteret, amikor pillanatok
alatt kutyás rendőrök zárták el a kijáratokat, bombariadó miatt, amit egy
néhány percre őrizetlenül hagyott bőrönd miatt rendeltek el. Erre ott nagyon
figyelnek, és nagyon komolyan veszik.
Szomjamat oltva egy italautomatánál próbálkoztam vizet vásárolni, ugyanis Peruban a csapvíz nem iható. A fáradtság miatt az automatán elütöttem a kódot, és ásványvíz helyett egy Inca Kola-t kaptam. Íze, mint a rágógumi és neonsárga színű. Számomra ihatatlan, sem ízében, sem színében nem hasonlít a nálunk oly népszerű Cola termékekhez.
Peru
hivatalos pénzneme a perui sol (PEN), amely spanyolul napot jelent. Az amerikai dollár pedig a második fizetőeszközük.
1 sol körülbelül 90,- forint.
A reptéren taxitársaságok működnek, mindegyik
külön pulttal és hostesekkel, akikkel előre egyeztettük úti célunkat, és fizetni
is náluk kell előre. Ők elkísértek bennünket az épület előtt várakozó autóhoz nehogy
útközben elcsábítson bennünket valamelyik
konkurens társaság. Elegánsan öltözött sofőr, tiszta autóban vitt el
minket a szállodánkba, a fuvarért, ami körülbelül 40 perces út volt, 25 sol-t
(2250.-Ft) fizettünk. Első döbbenet az volt, hogy milyen olcsó itt a taxi. Otthon
ennyiért szóba sem állnának velünk.
Lima
Peru fővárosa. A várost Francisco Pizarro konkvisztádor alapította 1535-ben.
Tipikus dél-amerikai nagyváros, hatalmas társadalmi különbségekkel. Ez az első
állomása minden Peruba utazó látogatónak. Több, mint tízmillió ember él a
fővárosban összesen 44 kerületben. Ez az ország lakosságának egyharmada. A
kerületek mindegyike saját egyedi légkörrel és karakterrel rendelkezik. A városra jellemző, hogy nincs csapadék,
magas a páratartalma és állandó felhőtakaró van a trópusi fekvés ellenére. Az éves átlaghőmérséklet 19°C, a nyári átlag
decembertől-áprilisig napközben 29°C körül mozog, éjszaka 21°C. Lima hatalmas
tempóban fejlődő nagyváros, modern, ugyanakkor történelmi emlékekben rendkívül
gazdag. A kolostorok és a gyarmati időkből megmaradt házak ma is megtartották
eredetiségüket, Lima óvárosi része pedig az UNESCO kulturális világörökség
része.
Az
1930-as években a tehetős limaiak főleg tengerparti üdülőhelynek és kellemes
vidéki menedéknek használták Miraflores-t. A kerület tele van szállodákkal,
kávézókkal, kocsmákkal, éttermekkel és üzletekkel. Itt kezdtük meg a perui kultúra
magunkba szívását.
Nagyon
fontos szabály, hogy amikor belépünk egy üzletbe, mindig, köszönjünk.
Buenos días! (Jó napot) Buenas noches! (vagyis Jó éjszakát). Hasonlóképpen
távozáskor is udvarias búcsút mondani (Adios vagy Hasta luego). Ezután már
azonnal közvetlenebb a hangulat, akár ismernek, akár nem, mégis ismerősként
kezelnek bennünket, és örülnek, ha az utazó megpróbál velük közös nyelvet
beszélni.
Ezt ki
is próbáltuk a szállodánkat elhagyva, és bizony működött. Az első kihívás az
volt, hogy szert tegyünk egy perui SIM kártyára annak érdekében, hogy útközben
is legyen internet elérhetőségünk, és tudjunk életjelet küldeni az otthoniaknak.
Az utcán megállított, nagyon kedves
rendőrnők irányítottak minket a helyi mobiltelefon szolgáltatóhoz, ahol meg
tudtuk vásárolni a kártyát. A 30 napig érvényes, 5 GB adatforgalommal
rendelkező kártya ára 24 sol volt (2160.-Ft). Szerződést kellett kötnünk, az
egész procedúra ugyanolyan volt, mint a hazai telefonszolgáltatóknál, azzal a
különbséggel, hogy nem volt órákig tartó sorban állás és várakozás.
Az első
sétánk állomása a Parque Kennedy volt. A Kennedy-park a Mirafroles-negyed egyik
legnépszerűbb parkja, ahol a helyi festőművészek
találkoznak egymással, és műveiket ízlésesen festőállványokra helyezve kínálják
azokat megvételre. A mini amfiteátrumban különböző rendezvényeket is szerveznek
szinte minden este. A park mindig nyitva áll,
hétfőtől szombatig. Gyönyörűen tiszta és rendezett és jobban körülnézve békésen
szundikáló macskákra leltünk mindenhol. Ott
tanyáztak a fák alatt, a fűben, az ülések alatt. Egyébként van is egy, a Kennedy-park macskáinak támogatására és örökbefogadására
létrejött jótékonysági szervezet. Ami
még szembetűnő volt, az a parkok tisztasága, bármerre is jártunk a fővárosban.
Viszont a parkokban nem a nálunk megszokott „Kutyát bevinni tilos” tiltótábla
van elhelyezve, hanem a - „Fűre pisilni tilos!”.
Az utcák menti falakon graffiti festmények
járulnak hozzá a város imázsához. Vidám, merész, színes.
Jártunkban-keltünkben nagyon sok piaci árussal
találkoztunk. Egy-egy utcasarkon mindig találtunk gyümölccsel megrakott húzós
kocsikat, melyeken változatosabbnál változatosabb déli gyümölcsöket láthattunk.
Ismeretlen banánfélék, kimondottan sütnivaló zöld és piros színű banán,
melyből találtunk egész kis rövid fajtát, és hosszút is, chipsznek valót,
nyersen ehetőt, legalább 10 különböző fajtát. A nagy piacokon még ennél is nagyobb
a kínálat, a burgonyák változatos típusait pedig már nem is tudtuk követni,
ahogy elvesztünk a déli gyümölcsök sokaságában is.
Maradandó
élményt jelentett hallani az utcákon, éttermekben zajló állandó duruzsolást,
nagyjából mindenütt. A perui emberek mindenhol szeretnek beszélgetni, csevegni
és tárgyalni. Emellett minden beülős helyen szól az ősi indián muzsika, a perui
népzene mellett a salsa, és a mambo dallamok.
A
Larcomar, a Csendes-óceán partjára néző bevásárlóközpont Miraflores-ben nagyon
népszerű a turisták, a fiatalok, valamint a közép - és felső osztálybeli helyi
lakosok körében. Itt is vannak éttermek, luxus üzletek, élelmiszerboltok,
fagylaltozók, játéktermek, bowling pályák, éjszakai klubok, bárok és itt
található Lima legmodernebb mozija és nem utolsó sorban csodálatos kilátás nyílik az óceánra.
A negyedben található az organikus piacok
legjobbja, - a Bioferia. Az ország fő terménye a
burgonya, és a kukorica, melyből oly sok fajtát leltünk a piacon, hogy
vágyakozva tekintettünk a bőséges kínálatra, és szomorúan tettük fel magunknak
a kérdést, hogy nálunk miért nincs belőlük ekkora választék? Ami meglepett
minket az az volt, hogy a nyers húsok, nyers halak szabadon, mindenféle hűtés
nélkül lefedetlenül várták a nagy melegben a vásárlót. Igaz, léggyel sehol nem
találkoztunk, mégis elszörnyedtünk a látványtól.
Vásárláskor alkudni kötelező. Mikor valamilyen portékáról megkérdeztük,
hogy mennyibe kerül (Quanto questo?), akkor már szinte előre jeleztük is, hogy
nagyon drágának találjuk (muy caro). Nehéz volt ezt megszokni, mert látva az
ott élők mindennapjait, a szívünk szakadt meg, de sokszor akár a feléért is
hozzájuthattunk az áhított termékhez. Néha az volt az érzésem, hogy nincs
bölcsőde és óvoda az országban, mert a gyerekek ott voltak a szüleikkel a
piacon. Szívszorító volt látni, hogy ők cipelik a gazdagabbak nehéz
szatyrát-kosarát. Természetesen vannak olyan üzletek is, ahol megkérik az árát
mindennek, és alkudozni sem lehet, mintha otthon vásárolnánk. Sőt van, ami még
drágábbnak is tűnik, mint nálunk, a hozzánk képest egyébként általában olcsó
országban.
Lima
közlekedése számunkra egy káosz. Mindenki dudál, sávot vált. Dudál, aki
gyorsabb, mint az előtte lévő. Dudálnak kanyarodáskor, dudálnak amikor bevágnak
a másik elé. Szóval, dudál az egész város, mintha a nagy nyugalmukat az autóban
elvesztenék. Ám egy karambolt sem láttunk. De tényleg mindenki tülköl, annak
ellenére, hogy a rendőrök mindenhol ott vannak és folyamatosan sípolnak. Az
egész városi életkép egy óriási ricsajos, nyüzsgő kavalkád. Olyan mintha nem is
lennének szabályok, és ahogy abban sem láttunk semmiféle rendszert, hogy mikor
dudálnak, abban sem, hogy a rendőr mikor, és miért sípol. Ami a közlekedésükre
még nagyon jellemző, hogy bár a sofőrök lába végig a fékpedál felett van,
mindig csak az utolsó pillanatban fékeznek, akkor, amikor már egészen biztos,
hogy az áthaladó gyalogos nem tud előlük
elugrani, vagy az útjukat keresztező másik autó nem tud kitérni.
Bár
nekünk semmilyen rossz tapasztalatunk nem volt, biztonsággal tudtunk tényleg
nagyon olcsón, a taxissal előre megállapodott áron közlekedni. Rengeteg taxissal
utaztunk, de az mindegyikben közös volt, hogy az első kérdésük felénk az volt,
hogy honnan érkeztünk, majd mikor elárultuk nekik, hogy magyarok vagyunk,
hazánkról mindegyiküknek Puskás Pancho jutott eszébe.
Peruban
becsülendő, hogy aki dolgozni szeretne, azt az állam támogatja. Azért, hogy ne
az utcán kéregessenek, vagy lopjanak, hanem lehetőséget adnak arra, hogy
taxisofőrként pénzt keressenek. Sőt, taxiórát sem kell beszereltetniük az
autóba, így saját tarifa szerint dolgoznak, ami lényegesen kedvezőbb az utas
számára, mint a hivatalos, államilag ellenőrzött sárga taxi. Sőt, ha többen is
igénybe vesszük, akkor még a busszal való közlekedésnél is jóval kedvezőbb és
gyorsabb. Ezért a helyiek által is szívesen használt közlekedési eszköz. A buszokra a buszmegállón kívül az
utcasarkokon is fel lehet szállni, mindössze annyi a dolgunk, hogy időben le
kell intenünk a gyorsan száguldozó buszt. Felszálláskor gyorsan fel kell ugrani
rájuk, mert szinte alig állnak meg. Irányjelzésként pedig vagy a sofőr integet
ki az ablakon, ha balra akar sávot váltani, vagy befordulni, vagy a kalauz lóg
ki a busz jobb oldalán, jelezve a többi közlekedőnek, hogy a jármű jobbra tart.
Fontos, hogy aprópénz mindig legyen nálunk, mert a kalauznak kell odaadnunk
leszálláskor az útiköltséget. Jegyre cserébe ne várjunk, azt a legritkább
esetben sem kapunk. Peruban dübörög a fekete gazdaság. A fejünkre vigyázzunk,
mert a buszok, - a modernebbek kivételével - nem a mi méreteinkhez vannak
szabva, túl alacsonyak. Ellenben kellemes
latin zene szól rajtuk, vidám, jó hangulatot biztosítva így az utazóközönség
számára.
A város
szíve a Plaza de Armas (Hősök tere), ami egyidős a várossal. A tér számos
jelentős történelmi esemény helyszíne: itt volt az első bikaviadal, itt
végezték ki a spanyol inkvizíció által halálra ítélteket, és itt kiáltották ki
Peru függetlenségét 1821-ben.
A téren helyi művészek árulják rajzaikat, festményeiket antiknak tűnő impozáns
bőrmappáikból. A Henry nevű művésztől én is vettem egy szénrajzot, és alkudtam
a mappájára is. Henry az üzletre ugyan nyitott volt, de végül is az árában nem
tudtunk megegyezni, így nem lettem tulajdonosa a tetszetős, patinás
rajztartónak. Kicsivel később meglepődve láttam, hogy a téren előforduló összes
művésznek Henry-éhez hasonló "antik " rajztartó bőrmappája van.
Egy inka asszonytól lámás kulcstartót
vásároltunk.
Szemtanúi voltunk egy helyi
esküvőnek is. A templomok neonfényben pompáznak.
A téren cipőpucolók fényesítik a lábbelijük tisztaságára gondot fordítók cipőit.
A téren cipőpucolók fényesítik a lábbelijük tisztaságára gondot fordítók cipőit.
A Pisco
Souer minden étterem belépője. A nálunk is kapható törkölypálinkából, lime
levéből, és tojásfehérjéből készül, cukor hozzáadásával. A másik nemzeti
italuk, a fekete vagy lila kukorica kifőtt leve, a Chicha. A Coca Cola és Pepsi
Cola nem keresett ital. Helyette a saját üdítőjük, a már korábban említett Inca Kola a népszerű, mely különböző kiszerelésben kapható. És ne feledkezzünk meg a
frissen facsart déli gyümölcsökből készült üdítőkről, hiszen a peruiak számára
elképzelhetetlen, hogy ne egy jó nagy pohár frissen készült déli gyümölcs
italegyveleggel kezdjék a reggelt. A szállodában mindig ezzel vártak
bennünket. A szállás és étkezés viszonylag olcsó, lehet enni láma és
alpakahúst, és az igazán bátraknak tengerimalacot (cuy). Legálisan rághatunk
cocalevelet, csak arra kell vigyázni, hogy ne maradjunk nálunk belőle az ország
elhagyásakor.
Meglepően erős a rendőri
jelenlét. Minden utcasarkon fess, ápolt rendőrnők és férfiak pompáznak, kifejezetten
csinos egyenruhában. Sípolnak, irányítanak, mégis nagyon kulturált megjelenést kölcsönöztek, forgótáras revolverjeikkel az
oldalukon.
Peru napjainkban is őrzi múltját. Az
Európából és Amerikából érkező fehér bőrű telepesek, a betelepült kínaiak,
fekete afrikaiak és az ausztráliaiak mellett, mi is ott találtuk magunkat az indiánok
között. A városban a globalizációnak köszönthetően már szinte elvegyülnek az
embertömegben, mégis felismerhetőek. A jellegzetes vonásaikat a mai modern
öltözködés sem rejti el. Apró alakjuk, kreol bőrük, koromfekete hajuk, lefele
álló sűrű szempillájuk, mely az erős naptól védi a szemüket, érzékelteti
velünk, hogy itt vannak, köztük vagyunk.
Laarka
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése