Buongiorno ismét Olaszországból! Szerencsémre az univerzum Olaszországba hívott (egy éven belül már másodszor!), ezért úgy döntöttem, hogy összepakolom a kis csomagjaimat és elutaztam egy hosszú hétvégére a Comói-tóhoz.
Az
utazást megelőző pár éjszakám a szokásos forgatókönyv szerint zajlott. Feküdtem
az ágyamban és agyaltam. Vajon ismét ellopják mindenemet, mint legutóbb Rómában? Akkor, ott elvesztettem egy kicsit a világba vetett hitemet. Azt szokták
mondani, a tapasztalat nem megy teljesen kárba. Nos, a tapasztalatom fájdalmas
és költséges volt, de sokkal gazdagabban tértem akkor haza. Visszagondolva azt
mondhatom, baromi szerencsés voltam, még akkor is, ha akkor úgy tűnt, a dolgok
rosszra fordultak. Ha valami elromlik, az élet csak gyorsabban kezd haladni. A
személyes okmányaim, hitelkártyám ellopása volt a citrom, amit Olaszország
adott nekem. Most pedig előjöhetek ezzel a limonádé történettel, ami önmagában
felfedi az utazás meglepetéseit. De miről is szól az utazás? Számomra a
tapasztalatokról. Kudarcokról és sikerekről egyaránt. Leginkább arról, hogy kilépjek
a komfortzónámból, és megtaláljam a csodát új és megmagyarázhatatlan
körülmények között. El kellett döntenem, hogy szembenézek-e a félelmeimmel,
vagy biztonságban és kényelmesen otthon maradok, és csak egy könyvben
olvashatok róluk. Döntöttem, egy újabb olaszországi megálló következik.
Egy napsütötte
októberi napon a Milan Bergamo repülőtérről buszra szálltam, hogy eljussak a
Milano Centrale vasúti pályaudvarra. Az út körülbelül 50 percet vett igénybe és
12 euróba került. A buszpályaudvar közvetlenül a vasútállomás mellett van, így
sokat nem kell keresgélnem.
A pályaudvar
a legnagyobb és legforgalmasabb Milánóban, homlokzata 200 méter széles,
boltozata pedig 72 méter magas, ami rekordnak számított akkor, amikor épült. Az
állomásnak 24 peronja van és naponta mintegy 330.000 utas használja, hozzávetőlegesen
120 millióan évente. Olaszországban csak a Roma termini előzi meg. Az épületnek
nincs határozott építészeti stílusa, hanem különböző stílusok keveréke.
Homlokzatát számos szobor és dombormű díszíti, mintha nem is egy közlekedési
csomópont, hanem egy hatalmas modern katedrális lenne. Jegyet váltottam a
Milano centrale-ból induló Eurocity vonatra, ami körülbelül 40 perc alatt ért a
Como San Giovanni állomásra. A táskámat mindvégig magamhoz szorítottam, hiába a
korábbi „tapasztalat” még dolgozott.
Kisétálva a pályaudvarról egy erőteljes köztéri szobor volt az első dolog, amivel találkoztam, ami a Como feletti főpályaudvar és a város központja között található. A fogyatékkal élők számára készült. Nem találtam sem a készítő szobrász nevét, sem az emlékmű dátumát.
A
szállodába való bejelentkezés után kipróbáltam a helyi buszjáratot, amely
levitt a tóhoz. Az esti hazajutást nem részletezem, maradjunk annyiban, még az
életben ennyit buszra nem vártam, mint Como belvárosában.
Másnap reggel van. A
vízbe csúszó hegyek még mindig mélykék árnyékban rejtőznek, kivéve a magasban
lévő csúcsokat. Az éghajlat enyhe, a levegő tiszta, az emberek barátságosak. A
korán kelők csapatába sorolom magam, a reggeli órákat egy felfedező túrára
használtam az óvárosban. Szombat van, ami a város főterén található piac napja.
Itt kézművesek árusítják műalkotásaikat és más termékeiket. Valószínűleg
ugyanazokon az utcákon találhatom magam, ahol Julius Cesar és serege vonult
egykor. A falakat tornyok választják el egymástól, amelyek a középkor óta
figyelik Como belvárosát. A leghíresebb a Torre di Porta Vittoria, mely a 12.
században épült 40 méter magas erődtorony az egykori városfal része.
Közvetlenül a katedrális és a
harangtornya között található a Broletto, az egykori városháza, amely ma
gyakran ad otthont művészeti kiállításoknak.
A siklótól alig 100 méterre Brunate egyik főutcája, a Via Roma közelében
található a Campari-kút, amely az olasz aperitif ikonikus italának szentelt
emlékmű.
Brunate-t városnak nevezni kissé túlzás. Kommunaként kezdte életét, manapság
mindössze 1800 lakosnak ad otthont. A 750 méterrel Como fölé magasodó domb
tetején lévő házakban főként nyáron laknak, a település az észak-olasz nagyvárosokból
érkező gazdag családok menedékhelyeként szolgál. A téli hónapokban, amikor
vastag hószőnyeg borítja a hegyeket, kevés állandó lakos van a szecesziós-stílusú
házakban. A környékén jónéhány túraútvonal van, ezek egyikén én is elindultam a
népszerű 30 perces túrára a Faro Voltiano világítótoronyhoz. Az útvonal mentén
több fatábla található, amelyeken költők versei olvashatók olasz és angol
nyelven. Felfedező utam a falu történelmi központjában kezdődik, a
Pissarottino, Roma, Attilio Pirotta és Giacomo Scalini utcák mentén kanyargó
útvonalon. Azonnal érezhető az építészet egyedisége a Comói-tóra és az Alpokra
nyíló panorámával. Valóban itt kezdődik egy utazás, amely elmeríthet bennünket
a felső középosztály fényűző életébe, akik itt éltek vagy nyaraltak az 1800-as
évek végén és az 1900-as évek elején. Érezhető a fejlődés, az innováció és a
pompa, ami minden bizonnyal ezen utcák között lebeg, miközben szecessziós és
eklektikus villák mellett sétálok el.
Eljött az idő, hogy elhagyjam a véget nem érő panorámát. Lefelé menet betértem
egy kávézóba és elárulom, hogy itt kóstoltam meg életem második legfinomabb kávéját,
a ginzeng kávét (olaszul „Caffè al ginseng”), amely egy tipikus olasz
eszpresszó ginzeng gyökér kivonattal, amely különleges édeskés diós ízt ad az
italnak.
Kora délután fáradtan,
izomlázzal a lábaimban értem vissza a városba és már alig vártam a késői ebédet.
Hiszen, ha ismersz tudod, hogy az egyik kedvenc dolgom az életben a jó étel, és
számomra Olaszország a jó ételek „Mekkája”. Ezért miden nap megajándékoztam magam egy finom étellel.
Pizza, spagetti, lasagne, tiramisu, bruschetta megunhatatlan. Bármerre
nézel, éttermek sokasága, és bizony csak a Jóisten a megmondhatója, melyik jobb,
és melyik kevésbé. Mindegyik előtt egy lelkes pincér ácsorog az ajtóban, és
int, hogy térj be hozzájuk. Teszi mindezt olyan jókedvvel, hogy az embert
menekülési kényszer szállja meg, még mielőtt megnézné a menüt. Ha már ételek,
akkor megosztom az árakat is. Az egész városban élelmiszerboltot nagyon nehéz
találni. Szinte minden termék minimum ára 2,5 eurónál kezdődik. A belvárosi
éttermekben a megszokott árak vannak, egy pizza vagy pasta 10-12 euró, a főételek
többnyire 14 és 25 euró között mozognak. Ami állandó, az az Aperol, ami 8-10
euró.
Jóllakottan sétálgattam
még a városban egy picit, aztán hirtelen besötétedett, ezért ideje volt visszatérni
a szállodába. Ekkor már biztos voltam benne, hogy a buszmegálló egy elátkozott
hely. Ma ismét megváratott, majd 45 perces körutazással jutottam csak vissza a
szállásomra. Sok volt még a tennivaló: útvonaltervezés, utánajárások/olvasások,
vásárlás és ami még eszembe jut. Következő nap viszont, bármennyire is
hihetetlen, ismét belecsapok a közepébe.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése