Ez nem csak egy ház
Kézzel írt lapokat találtam egy dobozban, fent a padláson. A tizenhat éves énem betűi - kicsit döntöttek, de határozottak - egy régi beszélgetés szavait őrzik. Nagyapám mesélt, én meg jegyzeteltem. Akkor még nem tudtam, mekkora ajándék ez. Lehoztam a dobozt, leültem, és csak néztem a sorokat. Most, huszonhét évvel később, újra megáll bennem valami. Nemcsak a szavak miatt, hanem mert ebben az elbeszélésben ott van az egész ember, aki ő volt. Az építkezés, amiről mesél, nem csak házat jelentett. Hanem kibeszélhetetlen feszültséget, családi csatákat, büszkeséget, dacot - és valami nagyon mélyen gyökerező vágyat: hogy maradjon utána valami, amit nem lehet feldúlni.
Az építkezést Budakalászon kezdték el 1958-ban. Biciklivel jártak át - nagyapám és az apósa. Három évig tartott. A ház minden kövét maguk tették a helyére. Nem átvitt értelemben: tényleg ők fejtették ki a követ, ők zsaluztak, ők betonoztak, ők faragtak. Az após – az én dédapám - kőfaragó volt, sírköveket, épületdíszeket készített, türelmes, precíz ember lehetett. Olyan, akit nem lehet siettetni. Nem csak díszt faragott a házra - a lábazat, a kerítés, a lépcsők és párkányok is az ő keze munkája. A köveket 34 teherautó hozta a kőbányából. Ez a mondat úgy hangzik, mint egy szürreális álom - harmincnégy teherautónyi kő, hogy egy család fölépíthesse a saját életét.
Aztán jön az a rész, amitől összeszorul a gyomrom. Egy szombaton hiányzott három kő a beton kiöntéséhez. Dédapám nem jött. Nagyapám úgy gondolta, majd ő megoldja - volt szerszám, volt kő, volt akarás. Kifaragta. És ez akkora sértés volt a kőfaragó számára, hogy leköpte a munkát, belerúgott, egy hónapig nem ment segíteni. És én itt már nem csak követ látok, hanem generációk közti feszültséget, büszkeséget, megsértett mesterségbeli méltóságot. Azt a tipikus, kelet-európai némaságot, amikor a szeretet nem ölelésben, hanem dühben mutatkozik meg.
A másik konfliktus egyetlen üveg bor miatt robbant ki. A pince mélyén maradt, dédanyám eltette. Dédapám nem tudott róla, félreértés lett belőle, azt hitte, nagyapám megitta. Vagy szétosztogatta. És mivel nem az a fajta ember volt, aki kérdez - inkább vádolt. Felkapott egy botot, nagyapám meg menekült, szaladt. A családon belüli konfliktus nem mindig csendes ajtócsapkodás. Néha tényleg bot, néha tényleg menekülés. És aztán csend.
Mégis a ház felépült. 1961-ben költöztek be. Nem egyszerre - előbb csak 1-2 lovaskocsinyi holmira gondoltak, melyből lett kilenc. A ház frissen volt vakolva, központi fűtés még nem volt, csak kályhák minden szobában. A padláson a hagyma kihajtott, lent ők vacogtak. Egy évvel később már volt fűtés, lett szigetelés. A ház köré lassan élet nőtt - az a fajta, amit nem a komfort, hanem a kitartás, a düh, a kőkemény munka és a család bonyolult szerkezete tart egyben.
Most, 27 évvel később, amikor újraolvastam a gimnazistaként készített interjúmat, megint meglepett, mennyire máshogy éltek. Ki kezdene ma bele egy építkezésbe az apósával, biciklivel járva nap mint nap a telekre, három éven át, saját kézzel fejtett kövekből? És nemcsak belevágni, de kitartani benne. Megcsinálni akkor is, ha megharagszik az após, ha nem jön segítség, ha gyanúsítanak, ha bottal kergetnek. Nekem ez szürreálisnak tűnik. Talán mert egy másik világban nőttem fel. Egy olyan korban, ahol az embernek már nem kell követ faragnia, de annál többet kell elviselnie másból. A nagyszüleink keze alatt házak nőttek ki a földből. A mi generációnk inkább pszichológushoz jár, hogy összerakja magát.
Keresem, kutatom azokat a történeteket, amikből valami súlyt, valami tartást, valami öröklött bátorságot lehet kiemelni. A nagypapám meséje ilyen. Még ha vicces is a boros jelenet, még ha megmosolygom is a három kő miatt megsértődött após történetét - tudom, hogy nekik ez akkor pokol volt. És abból a pokolból ház lett. Otthon lett.
Amikor újraolvastam a kézzel írt interjút, eszembe jutott, mennyire mást értett „nehéz” alatt az a generáció. A nagypapám és az apósa valószínűleg nem beszélgettek érzésekről. Nem kérdeztek vissza, nem mondták, hogy „figyelj, ez nekem fájt”, vagy „rosszul esett, amit csináltál”. Egy üveg bor miatt botot emelt. Három kő miatt egy hónapra elfordult. Ezek a gesztusok nem csak vicces történetekként maradtak fenn, hanem ezek voltak a konfliktuskezelés eszközei. A hallgatás. A düh. A kivonulás. A fizikai erő. És közben mégis építkeztek. Szó szerint is, meg képletesen is. Három évig dolgoztak együtt, úgy, hogy közben nem értették egymást igazán. Egy-egy kő másképp volt kifaragva, egy-egy mozdulat vagy feltételezés mást jelentett nekik és nem volt szótáruk arra, hogy lefordítsák egymás nyelvét. De valahogy mégis lett belőle valami. Egy ház. Egy élet. Egy történet, amit most újra kézbe vehetek.
Azon gondolkodom, mi marad meg ezekből a történetekből bennem. Nem csak a cselekmény hanem a minták. Az, hogy ha csalódom, hallgatok-e. Ha hibázom, szégyellem-e. Ha valamit magam akarok megoldani, vajon ezzel megsértek-e valakit? És vajon észreveszem-e, ha valaki más így érez velem kapcsolatban? A nagypapám története tanít valamire, amit talán ő sem tudott volna elmondani nekem, csak így: kőből, betonból, vakolatból.
Mi már nem így építkezünk. Ma már nem ásunk alapot a két kezünkkel. De a falakat ugyanúgy rakjuk csak belül. Két mondat között, két hallgatás között, egy meg nem válaszolt üzenetben, egy mosolyban, egy kibuggyanó emlékben. Néha ugyanúgy félremegy minden, mert hiányzik az a három kő, csak most épp nem kő az, hanem három mondat, amit nem mondtunk ki időben.
És most itt élek. Ebben a házban, ami három generáció munkáját őrzi. Először a nagyapám és a dédapám faragták ki a köveket, egymással dacolva, és mégis együtt. Néha végigsimítok egy sarokkőn, és tudom: ez az, amit nagyapám faragott ki dacból. Ez az, amit az apósa, az én dédapám leköpött. Aztán a nagyapám és az apám húzták rá az emeletet. Közben persze ők is vitáztak, félreértették egymást - ahogy én is vitázom, félreértem az apámat. Ez a ház nem csak beton és kő, hanem egy család története: néha kicsit összekuszálva, néha csikorgó fogakkal, de mindig kézzel foghatóan valóságos. A dédapám, a nagyapám, az apám, és most én – mindannyian hozzátettünk valamit. Kő helyett néha csak csendet, makacsságot, vagy épp újrakezdést. És ettől lett több ez, mint egyszerű négy fal.
Zárszó
Ajánlom ezt azoknak, akik nem csak laknak valahol, hanem örököltek egy történetet is a ház falai mellé. Akik tudják, milyen érzés úgy belépni egy ajtón, hogy előtte három másik férfi is ugyanígy tette - más-más korban, más-más indulatokkal. Akik megpróbálták már megérteni, mit miért mondott - vagy épp nem mondott - az apjuk, és hogy a csend is lehet családi hagyomány. Akik a saját apjukkal ugyanazokat a köröket futják, mint az apjuk a sajátjával. Ajánlom azoknak is, akik néha végigsimítanak egy sarokkőn, csak úgy – mintha tudnák, kik tették oda, és miért. És legfőképp azoknak, akik néha azt érzik: nem ők laknak egy házban, hanem egy történet lakik bennük.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése