Fonyód
A fonyódi
villasor felé vezető úton a bicikli kerekét pörgetve kapaszkodtam fel a
Sipos-hegyre. Mögöttem maradt a város, előttem pedig a kék Balaton. A villasor
felé vezető kaptató a helyiek szerint csak enyhén emelkedik. Ezek valószínűleg
sétakocsikázó grófok leszármazottai, mert nekem ott, a nyári melegben, kézzel
tolt biciklimmel, inkább a Tour de France Pireneusok-szakasza ugrott be. Ahogy
toltam felfelé a biciklit, egy krémszínű Jaguár kabrió suhant el mellettem. A volánnál
egy idős úr, mellette egy hölgy, akinek selyemsála olyan drámai lobogással
repült a szélben, hogy egy pillanatra biztos voltam benne, statiszta vagyok egy
eltévedt európai művészfilmben. Végül, mikor már a combizmaim felmondták a
szolgálatot, lehuppantam egy kőpadra.

Van
valami egészen különös abban, amikor az ember először meglátja Fonyód
kőpadjait. Ott állnak a Panoráma-sétányon, mintha csak a múltból kerültek volna
elő. Díszesek, karfájukon mitikus állatok – talán oroszlánok, talán griffek –
mindenesetre tekintélyt parancsolnak. A padra leülve az ember úgy érzi, valami
történelmi zarándoklat részese lett. Ahogy kisimult a légzésem, úgy kezdett
kisimulni a tér is körülöttem – mármint fejben. A jelen elhalványult, és
egyszer csak ott voltam a múltban.
A
századfordulón járunk, az 1890-es évek vége felé. Fonyód ekkoriban még épp csak
ébredezett nyaralóhelyként, de volt egy ember, aki nagy jövőt látott benne:
Szaplonczay Manó, Somogy vármegye tisztifőorvosa. A neve olyan, mintha egy
bohókás bábszínházból szalasztották volna, de komoly ember volt, komoly
elképzelésekkel. Ő győzte meg gróf Zichy Bélát, akinek itt volt néhány hold
földje, meg némi beleszólása a dolgokba, hogy parcellázzák föl a birtokait, és
hozzanak létre egy üdülőtelepet. Így született meg Bélatelep, ahol már nemcsak
a tihanyi apátság halászai fordultak meg, hanem a századelő aranyifjai, tehetős
családjai is.
A villák
stílusa eklektikus: volt itt svájci nyaralóra hajazó faerkélyes csoda,
neoreneszánsz díszítésű kispalota, és art deco jegyeket hordozó geometrikus ház
is. Egyes források szerint még az is előfordult, hogy valaki csak azért vett
itt telket, mert a balatoni levegő “kifejezetten jót tett a melankóliának”. A
hangulat? Mintha egy elegáns, balatoni Downton Abbey elevenedett volna meg. A
férfiak háromrészes öltönyt viseltek még július közepén is, izzadság helyett
tartással. A hölgyek csipkés napernyő alól néztek feddően a kalapjukat túl
hetykén viselő cselédlányokra. A gyerekek matrózruhában kergetőztek a sétányon,
vagy franciatanárnő kíséretében olvasták Maupassant-t az árnyékban.
A nyarak
akkoriban másként teltek. Voltak teázások a teraszon, estélyek zongoraszóval,
és délutáni szieszta, amikor még a leghevesebb vitorlások is megpihentek. Az
egyik villa tornácán állítólag Liszt Ferenc tanítványa is játszott néha – igaz,
csak ha volt elég hideg limonádé. És persze voltak szerelmek is.
Ahogy tovább tekertem a fák között egyszer csak felderengett a Kripta Villa, és mint valami baljós kulissza, új fejezetet nyitott a sétafilmemben. A történet szerint, a villa egy bizonyos Abrudbányai-Rédiger Ödön nevéhez fűződik. Ő volt az a jólfésült gyógyszerész, aki annyira szerette menyasszonyát, Magdust, hogy mikor az a házasság előtt tragikusan elhunyt, nem csupán egy síremléket állíttatott neki, hanem felépítette a szerelmük emlékét is: a Kripta Villát, aminek alagsorában – na itt kezd a történet egyszerre romantikussá és hátborzongatóvá válni – a márványból készült hitvesi ágyon ott fekszik a két szerető szobra, mintha csak elszundikáltak volna egy különösen hosszú ebéd után.

Nem tudni
pontosan, mi vitte el Magdust – tüdőgyulladás, influenza, vagy egyszerűen csak
a 20. század eleji orvostudomány szomorú határai –, de Ödön nem hagyta, hogy a
szerelmük csak úgy szertefoszoljon. Ő inkább bebetonozta. Szó szerint. A villa
alatti kripta nemcsak emlékhely, hanem szobros-szívfacsaró installáció, egy
szeretetből emelt mementó, amit azóta is látogatnak a romantikus lelkek és a kellően
felkészületlen turisták.

A Kripta
Villa ma már kávézóként működik. A múlt árnyai mellett most barista illat lengi
be az épületet – kicsit morbid, de kifejezetten stílusos. Beültem a teraszra,
rendeltem egy nagy lattét, mert hát egy ilyen történet után az ember nem
nyúlhat csak úgy jeges limonádéhoz. Néztem a hegyoldalt, a Balaton kékjét, és
azon gondolkodtam: vajon mit szólna ma Ödön úr az online párkereséshez? Vajon
Magdust jobbra húzta volna a Tinderen? Lehet-e ma úgy szeretni, hogy abból
villa szülessen? Egy biztos: ilyen szerelem ma már ritka, mint a csendes
balatoni este szúnyog nélkül.

Miután a
lattémat megittam erőt vettem magamon. A nap már ferdébben sütött, a szél is
barátibban fújt, talán azért, mert látta, hogy az előző mászás után alig maradt
méltóságom. Felpattantam hát a biciklire. Illetve… felültem, és kicsit
görnyedten, meg-megállva gurultam lefelé a Sipos-hegy oldalán. Amikor a
Panoráma-sétányhoz értem, megint le kellett szállnom. Leültem hát újra, és az
utolsó kép is visszasuhant.

Századelő.
Délutáni zongoraszó szűrődik ki az egyik villa nyitott erkélyajtaján, Chopin vagy
talán valami saját szerzemény egy rózsás arcú kisasszonytól. A parton
kabinajtók nyikorgása hallatszik, némelyik mögött egy-egy matróna verejtékes
tusával próbálkozik, míg a férfiak kackiás bajusszal és még kackiásabb csíkos
fürdődresszben próbálnak komolyan belesétálni a sekély vízbe. És ott van ő is.
A fiatal gyógyszerész, ahogy ott sétál a kertben, kezében virággal, amit soha
nem fog átadni…
És most
én ülök itt, száz évvel később, egy bicikli mellett, zöld kulacs társaságában,
és próbálom értelmezni, amit ők átéltek. A lábam előtt a Balaton, a szemem
előtt a kék ég. A háttérben a villasor sziluettje, mint egy kifakult
festmény. A tanulság az, hogy bármi történhet, bárhol, bárkivel – a
legjobb, ha élvezzük a pillanatot.
A pad egy
kedves, kissé anakronisztikus csavar a történetben. Nem a Monarchia idején
faragták. Hanem a 2000-es évek elején. Egy lengyeltóti kőfaragó munkái. Újak.
Korszerű cementtel. A legnagyobb jó szándékkal, de történelmi hitelesítés
nélkül. Egyes fonyódiak pedig nem voltak elragadtatva tőlük. Viták, cikkek,
morgolódások – ki ezt mondta, ki azt. A pad giccses, túl sok, nem illik a
városképbe. A pad szép, végre valami, ami megállítja az embereket. Mindenesetre
ott maradtak, szépen, sorban, kicsit mohásan, kicsit bedőlve, de szilárdan. Mi
pedig, akik már ezek után ismertük meg Fonyódot, már nem is tudnánk elképzelni
máshogy. És hogy végül oroszlán van-e rajtuk vagy griff? Ki tudja. Talán egyik
sem, talán mindkettő. Talán épp ez a lényeg. A pad ugyanis nem magyarázatot
kér. Csak annyit: ülj le egy kicsit. Nézd a naplementét. Képzeld el, milyen
lehetett – vagy lehetne – az a bizonyos békebeli világ. És ha közben mosolyogsz
egyet az egész szép kis megtévesztésen, hát akkor már megérte.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése