Pezsgő nyári délelőtt, tikkasztó
a hőség. Camogli szűk kikötőjében tömött sorokban várakoznak az utazók, köztük
én is. Várjuk a sétahajót, pedig már elmúlt dél, talán késik. Az izzasztó
térköveken messzibe révedő tekintetek és a feszülten csattogó legyezők és
prospektusok sem segítenek hűsíteni a kedélyeket. Gyilkos hőség, a nap, amely
elől nincs menekvés, a sós halszagú levegő, amelynek hatására orrunk-szánk
pillanatok alatt kiszárad, folyton inni vágyunk, mint a sivatagi utazók. Hajónk
végre előtűnik a kanyarban. Sietős beszállás, a következő úti célom San
Fruttuoso lesz. Ez a hely nem érhető el autóval, csak gyalogösvényen vagy
óránként közlekedő komppal. A hajó végében ülve külön élmény az utazás. Hosszú,
fehér csíkot húzunk magunk után, mely éles kontrasztot ad a mélykék tengeren.
Augusztus közepe van, arcomat égeti a nap, - mint egy tűzforró csók a nyártól,
csak a menetszél és a néha felcsapódó vízcseppek hoznak némi enyhülést. Kattognak
a mobilok és fényképezőgépek, fészkelődő fiatalok, a kapitány véget nem érő
történeteivel bombázza az utasokat. Különös érzés fog el, a zsúfolt hajón itt
az egész világ? Mindenféle nyelven beszélnek körülöttem. Közvetlenül mellettem japán utazók ülnek, mögöttem mexikóiak,
előttem egy amerikai házaspár, bal felől francia turisták, de a sor végéről
német szavakat hallani, s valahonnan messziről 8 vidám olasz tinédzser
csacsogására figyelek fel.
Megérkezéskor tömeg várja a komphajót, ismerősök köszöntik egymást, ismeretlenek bámészkodnak. Nehéz a kiszállás, amikor kilépek a hajóból, valahogy bizonytalannak érzem a lábam. A matróz átvezet a lépcsőkön, árnyékba próbálok húzódni, de nincsen árnyék. Akármilyen hosszú és széles is a kikötő, annyi rajta a várakozó, hogy majdnem belesodródunk a tengerbe.

Álomszerű vízió tárul elém San
Fruttuoso türkizkék öbléről. Itt, mintha megállt volna az idő, lassan elszáll
az élet, csak nyáron zavarják meg a kirándulók. Próbálom befogadni és
megörökíteni a látványt, mind az elmém, mind a technika segítségével. A
természet és a történelem egy egyedi tájba keveredik, a mediterrán cserje
illata és a kabócák szüntelen éneke teszi teljessé a díszletet. Az öbölbe
belépve az volt az első benyomásom, hogy ez egy valószerűtlen hely. Gutaütött
eukaliptuszok és pálmafák ájuldoznak a hőségben. Az apátságon és a templomon
kívül található itt még három kissé romos ház, egy kávézó, két étterem, néhány
kiadó szobával és egy 16. századi őrtorony, egy zsúfoltságig megtelt kavicsos
strand és a kristálytiszta víz. Ez most így nem tűnik soknak, az igazság
azonban az, hogy San Fruttuosonak több élete volt, mint egy macskának.
Mint minden helyszínnek, ennek
is megvan a maga története. Az apátságot Saint Fructuosus püspökének
szentelték, aki Valerian római császár üldöztetései miatt mártírhalált halt. A 8.
században Fructuosus ereklyéit görög szerzetesek szállították ide, hamvait még
mindig az apátságban őrzik. Az apátságot a Szent Benedek-rend alapította,
épületeinek többsége a 10. és 11. századból származik. Az eredeti templomtorony
bizánci stílusú gömbtetővel rendelkezett, ezt később a jelenlegi nyolcszögletű
torony váltotta fel. A tengerre néző épület a 13. században épült. A kolostort
a Doria család építtette át a 16. században. Az apátság fölé egy őrtornyot
emeltek 1562-ben Andrea Doria admirális családja kérésére, hogy megvédje az
apátságot és annak édesvízellátását a barbár kalózoktól. A 17. században az
apátság hanyatlásnak indult, egyes részeit juhtartásra használták. 1730-ban Camillo Doria helyreállította az apátságot, és visszaadta a templomot
liturgikus használatra. Az épületek egy részét 1915-ben árvíz károsította,
ezeket az olasz állam 1933-ban helyreállította. 1983-ban a Doria család a komplexumot a Fondo Ambiente Italiano örökségvédelmi szervezetnek
adományozta. Az épületek helyreállítása 1985-ben kezdődött és 2017-ben
fejeződött be.




Kéken csillog a víz, nézzem a
hullámokat, pici hajók úsznak el. A tenger verte zajról az jut eszembe, hogy a cédrusok
és pálmák közül nem szabadna hazatérnem, itt kellene maradnom az örök napsütésben.
Mellettem olasz asszonyok megállás nélkül duruzsolnak. Többen úsznak a vízben. Egy
tökéletes testű „adonisz” tűnik ki a habokból, intenzíven live-ozik. A világ
minden tájáról összeverődött idegenek vannak itt, mintha valami oázis lakói
volnánk.
Próbálok rendelni egy latte macchiatot. A kávézó alkalmazottai nem
értik sem az angol, sem a spanyol kéréseimet. Telefonomon olyan szavakat keresek
olaszul, hogy ”sok tejjel” vagy „nagy pohárba”, de nem értem, amit válaszolnak
rá. Van itt egy üzletvezetőnek tűnő Signora, aki annyit tud angolul, hogy jó reggelt-napot-estét.
Egy fiatal lány pár olasz szót ismételget, azt például, hogy tiramisu, Birra
Moretti és insalata. Ennyi a külvilággal való kapcsolatom. Az elkészült kávé bizarr piccolo macchiato eredménnyel zárt, elnevetem magam.
A lépcsőkön sétálva egy Jézust ábrázoló táblára bukkanok. A Cristo degli abissi (A mélység Krisztusa) a
tengeröböl fenekén elhelyezett műalkotás. A szobrot 1954-ben helyezték el 17
méter mélységben. A 2,5 méter magas alkotás Jézust a vízfelszín felé emelt
fejjel és kitárt karokkal ábrázolja. Ily módon oltalmazza a tengerrel
kapcsolatba lépő embereket: a halászokat, tengerészeket és a búvárokat. A
bronzból készült szobor elkészítéséhez különböző érméket, hajóelemeket és
templomharangokat olvasztottak be. Minden év július utolsó szombatjának éjjelén
víz alatti szertartás zajlik az alkotásnál: egy pap megáldja a tengert, a helyi
búvárok pedig zseblámpák segítségével koszorút "fonnak" belőlük a
Krisztus-szobor feje köré.
A hajókürt beszállásra szólít fel. Indulok. Kalap, napszemüveg, legyező. Irány Portofino!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése