Madridban később kel fel a nap. Bár az is lehet, hogy csak én érzem így. A
reggelt egy jó kis tejeskávéval kezdem - café con leche - mellé természetesen
tortilla érkezik, amire csak a balga turista vágja rá, hogy „rántotta". A
spanyolok, ha ezt értenék, valószínűleg sértetten kapnák fel a fejüket: ugyan
kérem! A tortilla ugyanis intézmény, aminek az elkészítését eredeti spanyol
séfek tanítják ráérő unatkozó háziasszonyoknak. Mert nem mindegy, hogy milyen
serpenyőben, milyen sűrűre és milyen fakanállal… Piacon járva azon áhítozom,
hogy de jó is lenne, ha nálunk is ilyen lenne bármelyik piac. Szűk macskaköves
utcák, zsúfolt tapas bárok, világszínvonalú múzeumok, melyek tele vannak
remekművekkel. Melyik híres nevezetesség reprezentálja legjobban Madridot?
Sokak számára ez lenne a Cibeles-kút, mások számára a Prado Múzeum, vagy talán a
Medve és az eperfa, esetleg Picasso Guernicája?
Számomra az első döbbenetet a spanyolországi léttel kapcsolatban a könnyed
tempó okozta. Minden lassú és késik, de végül a dolgok csak
elkészülnek. Minden később történik, a munkába lépéstől az étkezésen át az
éjszakai elalvásig. Az ebéd általában csak 14 órakor kezdődik, és sok
étteremben csak este 21 órától zajlanak a népes vacsoraestek. Utána pedig
jöhet az ÉLET, csupa
nagybetűvel. A madridiak egyik beceneve a gatos, azaz macskák. Ez részben arra
utal, hogy a macskákhoz hasonlóan a madridiak is későn fekszenek le
esténként. Ha a madridi éjszaka életre kel, zúg az energiától, amíg fel
nem jön a nap. Ha hajnali 3-4 órakor érsz haza, az azt jelenti, hogy lemaradtál
a buliról. Itt az élet az utcán zajlik, mert a spanyol kultúra lelkes és
szenvedélyes.
Mire a délelőtti séta és a művészeti körút végére értem, éreztem, lassan
rám férne némi ebéd. De ne kapkodjak, Spanyolországban vagyok, nem követhetek
el olyan égbekiáltó hibát, hogy már 12 órakor berohanjak egy étterembe. A
pincérek értetlen tekintetét és a bezárt ajtókat látva hamar megértettem, ahogy
a nap, úgy az ebéd is jóval később kezdődik, mint amihez korábban hozzászoktam.
Legyen szó hagyományos vasárnapi ebédről a családdal, tapastúrákról a
barátokkal, vagy a piacokon eltöltött órákról a legfrissebb helyi termékek
felvásárlásával, Madrid kultúrája erősen a gasztronómia körül forog,
gyakorlatilag minden sarkon van egy étterem. Mivel az ország rendhagyó étkezési
szokásokkal rendelkezik, további étkezéseket is beépítettek egy napba. A
legtöbb helyi lakos gyakran eszik két könnyű reggelit – az egyiket „reggel” (ami
nekem jelenti a reggelt, na az itt nem a reggel), a másikat pedig 11 óra körül
–, hogy kitartsanak a késői ebédig. Ha pedig ebéd és vacsora között is megéheznének, a merienda – a hagyományos spanyol délutáni snack, melyet
17 és 19 óra között szolgálnak fel.
A spanyol ételek jellemzően nagyon egyszerűek, gyakran paraszti étkeken alapulnak,
és a lélek melegítésére szolgálnak. A legelterjedtebb a tapas, ami kis adag
étel, és amit a legtöbb tipikus madridi bárban és étteremben felszolgálnak, és
ez az egyik legegyszerűbb és legautentikusabb módja annak, hogy kipróbáljuk a
főváros tradicionális konyháját.
A tortilla de patata (burgonya omlett), a patatas bravas (sült burgonya
fűszeres szósszal), a huevos rotos (sült
tojás burgonyával, vagy sonkával), a bacalao rebozado (panírozott sült
tőkehal), pimientos de Padrón (sült kis zöldpaprika), és egy könnyű kedvenc, a croquetas
(sonkával vagy tőkehallal töltött krokett). A legtöbben a Madrileños
tapast eszik egy pohár sör, vagy vörösbor kíséretében. A nagyobb méretű ración kényelmesen
megosztható több ember között.
A sertéshús is az első számú kedvencek közé tartozik ezen a területen, az
ország legjobb sonkája vitathatatlanul az Ibérico de Bellota sonka, amely a
fekete Ibérico sertésből származik, melynek étrendje a vad tölgy makkból
áll. Ez a sonka kétszer annyiba kerül, mint az átlagos disznó húsából
készült.
Madrid legismertebb étterme a Sobrino de Botín, amelyet gyakran egyszerűen Botínra rövidítenek. Állítólag a világ legrégebbi működő étterme, mely 1725-ben nyílt meg. A Botin még mindig öntöttvas fatüzelésű kályhában süti híres húsait – ugyanabban, amelyet az 1725-ös nyitáskor is használtak. A közel 300 éves sütő nagy vendégkört vonzott az évek alatt. Francisco Goya spanyol festő, Ernest Hemingway amerikai író, európai királyok és spanyol politikusok léptek be ennek a világ legrégebbi étteremnek az ajtaján. Ma a hely a Madridba látogató turisták kötelező látnivalója, de a helyiek körében is nagyon népszerű. Az étterem specialitásai: a sült szopós malac és a sült bárány.
Az összes helyi finomság megtalálható a Mercado De San Miguel-ben. Ez a történelmi piac az óvárosban tökéletes a spanyol konyha bemutatására – vermut, pintxos, osztriga, olajbogyó, paella, kaviár is kapható, de a lista még hosszasan folytatható.
A Sangria gyökerei az Ibériai-félsziget római koráig nyúlnak vissza, amikor az emberek gyakran alkoholt adtak a vízhez, hogy biztonságosabbá tegyék az ivást. A rómaiak hamarosan kreatívkodni kezdtek: vizet, bort, gyümölcsöt és gyógynövényeket kevertek össze, hogy megalkossák a sangria kezdeti változatait. Manapság ez az ital általában vörösbort, citruslevet, likőrt (vermut vagy pálinka), cukrot, jeget és apróra vágott gyümölcsöt tartalmaz. A legtöbb madridi sangria ezen a recepten alapul.
A városban sétálgatva rengeteg csempereklámmal találkozhat az ember. A 20.
század elején gyakran használták őket különösen az üzletek, ahol szerepük
hasonló volt a mai kirakatokéhoz.
A városnak van egy kihagyhatatlan látnivalója, a Prado Múzeum. Kétségtelenül
itt található a világ egyik legnagyobb művészeti gyűjteménye – több mint 2000
festmény (és több száz szobor, nyomat és rajz) amit nehéz elmesélni. Hol
kezdjem?
A világon egyetlen múzeum sem ér fel az itt található Velázquez-festménygyűjteménnyel. A
sevillai mester, akit széles körben minden idők legfontosabb spanyol festőjének
tartanak a realizmus forradalmi megközelítésével örökre megváltoztatta a
festészetet. Festményeit impresszionista lazaság és intimitás jellemzi, amely
művésznemzedékeket inspirált. Az olasz és flamand művészet, valamint
szülőföldje Sevilla hatásaiból merítve Velázquez valami igazán spanyolt
alkotott.
Az egyetemen tanulva Velázquez spanyol mester munkásságáról, vízválasztó
pillanat volt leghíresebb képét élőben megpillantani, ami még mindig egy rejtély. Minél tovább nézi az ember a Las Meninas-t (Udvarhölgyek), annál több kérdés merül fel vele kapcsolatban. A szakemberek több, mint három évszázada elemzik a festményt, és még mindig nem fejtették meg egyértelműen a mondanivalóját.
Mielőtt tovább mennék, egy kis háttértörténet: a meninák nemesi származású lányok
voltak, akiket azért küldtek a palotába, hogy a királynőt vagy lányait
szolgálják. A leghíresebb meninákat Velázquez festménye ábrázolja, amely róluk kapta a
nevét. Ezek a lányok idővel a város ikonjaivá váltak, és ma számos
madridi műhely és művész valódi múzsájaként működnek. Megtöltik a város tereit,
utcáit.
November közepén a városban kúp alakú műkarácsonyfák és fényfüzérbe tekert
pálmafák árulkodnak arról, hogy közeleg a karácsony. Nemcsak a napsütés,
hanem a lottóláz is hevíti a levegőt, ugyanis ami másoknak a Jingle Bells, az a
spanyoloknak az El Gordo. A legelső karácsonyi sorsolás 1812-ben volt. A
kormány így gyűjtött adományokat a Napóleon seregei ellen harcoló spanyol
csapatok számára. December 22-én reggel 9 órakor minden spanyol szem a tévére
szegeződik, akkor kezdődik ugyanis a sorsolás, ami szintén nem
szokványos. A számokat egy helyi iskola tanulói húzzák ki, és kántálva
teszik közzé. Egyébként a spanyolok lottóimádata egészen 1763-ig nyúlik vissza,
amikor III. Károly király kezdeményezte az ország első királyi lottójátékának
elindítását.
A karácsonyi időszak főszereplői itt a Betlehemek, amelyek minden városban helyet kapnak advent kezdetén. Helyi kézművesek építik fel a falut és az istállót, ahol a Messiás született. Körülötte helyet kapnak Betlehem lakói és persze a háromkirályok is. A magyar szokásoktól eltérően itt nem a szenteste a karácsonyi időszak csúcspontja. A gyerekeknek vízkeresztig kell várniuk az ajándékokra, amelyeket nem a kis Jézus, hanem a Három Királyok hoznak el nekik. A jók ajándékot, a rosszak széndarabhoz hasonlító cukorkát kapnak. Az ünnepség fénypontja pedig a királyok felvonulása. Minden városban ezrek gyűlnek ilyenkor össze, hogy élőben nézzék a napkeleti bölcsek érkezését.
Spanyolországban az a szokás, hogy december 31-én, mielőtt 12-t üt az óra,
az utolsó 12 másodpercben, minden gongütésnél be kell kapni egy-egy szem
szőlőt. Ne kérdezzétek, hogy miért, állítólag szerencsét hoz.
Hát annak a pár embernek biztosan nem hozott szerencsét, akik egyik évben
félrenyelték a szőlőt és megfulladtak, szegények, túl gyorsra volt beállítva az
óra. Az óramestert persze kirúgták. Egyébként az emberi leleményesség
határtalan. Ma már kis dobozban árulnak 12 szem hámozott- kimagozott
szőlőszemet, és ezt veszik az emberek s kapkodják be másodpercenként.
A spanyol nőknek nagyon szép alakjuk van. A hajuk általában nagyon szép,
sűrű, igazi mediterrán haj. Egy
biztos, rengeteget beszélnek, de ez úgy általában igaz a spanyolokra. Az is
igaz, hogy nem tudnak igényesen öltözködni:
össze-vissza válogatják a ruhákat, ami azért is döbbenetes, mert
aki Madridban nem tud igényeset és jót jó áron vásárolni,
az sehol sem tud. Itt minden adva van ahhoz, hogy kevés pénzből jól
nézz ki. És az is igaz, hogy a hangjuk sokszor inkább egy
férfiéhoz hasonlít, de igazából ez csak elsőre szembetűnő
(illetve fülbetűnő) utána egyáltalán nem zavaró.
Aki azt hiszi, hogy ideérve ezer Antonio Banderas hasonmással
fog találkozni, az is nagyot fog csalódni. A spanyol férfiak, bár magukat
félistennek tartják, sajnos elég messze vannak ettől. Kezdjük ott, hogy a
többségük nem üti meg a 170 centit. Sok közülük már huszonéves korára elhagyja
magát és itt is igaz ugyanaz: olcsón és jól lehet öltözködni, de valamiért mégsem
sikerül. Van viszont egy spanyol típus, ők magasak, arányosak és adnak is
magukra. Szerencsére látni ezt a típust is. És akkor még ott
vannak a rendőrök, ahol alap követelmény a 170 centiméter feletti
magasság, szóval azért lehet nézelődni.